سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گفتگویی با فرناندو تورس ، مهاجم نامدار ماتادورها،برزیل هم قدرت ما را ندارد

جام جم آنلاین: فرناندو تورس و همبازی‌هایش در تیم ملی اسپانیا ( از جمله داوید ویا زوج وی در خط حمله) همچنان یکه‌تازی می‌کنند و در 3 سال اخیر فقط یک باخت داشته‌اند و همگان معتقدند که یکی از شانس‌های اصلی فتح جام‌جهانی 2010 هستند که خرداد و تیرماه 1389 با شرکت 32 تیم برتر جهان در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

شما به تیم منتخب سال فوتبال جهان که از سوی اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای دنیا (Fifpro) برگزیده شد، راه یافتید و این به معنای مهر تایید بیش از 50 هزار فوتبالیست به رسمیت شناخته شده جهان بر نحوه کارتان بود. در این خصوص چه نظری دارید؟
طبیعی است که از این بابت بسیار شادمان باشم و احساس غرور کنم. وقتی همکارانتان و دیگر بازیکنان حرفه‌ای این رشته ورزشی کار شما را تایید می‌کنند به این نتیجه می‌رسید که راه خود را درست طی کرده و به درجات بالایی رسیده‌اید. اثر و فایده دیگر این گزینش این است که انگیزه‌ای تازه و قوی در یک ورزشکار برای تلاش مضاعف به وجود می‌آورد تا نه‌تنها ریتم قبلی موفقیت خود را حفظ کند، بلکه از سطوح قبلی نیز بالاتر برود.
از سال 2009 و اهدافتان برای سال 2010 بگویید.
در سال 2009 ما نتوانستیم جام کنفدراسیون‌ها را فتح کنیم و این به سبب ثبت تنها شکست 3 سال اخیر ما در برابر آمریکا در مرحله نیمه‌پایانی این پیکارها بود ولی غیر از این مورد، ما در تمام طول این سال بدون باخت ماندیم و همه 10 بازی خودمان را در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2010 بردیم تا با حداکثر امتیاز ممکن راهی مرحله پایانی شویم. در این مرحله نیز بدیهی است که هدف و خواسته ما فتح جام‌جهانی باشد. سال 2010 از این بابت برای ما بسیار مهم است.
آیا به انجام این کار مطمئن هستید؟
کدام تیم می‌تواند با اطمینان درباره این‌گونه موارد صحبت کند که ما بتوانیم؟
با وجود این ما با تمام توان خود در آفریقای جنوبی هم به میدان خواهیم آمد و بسیار امیدواریم که به اهدافمان برسیم.
با این حال در جام‌هایی از این دست بسیاری از مسائل به ظاهر جنبی نقش مهمی را بازی می‌کنند و شانس، قرعه، نزول یا ارتقای حریفان در نتایجی که می‌گیرید بسیار سهیمند. با این اوصاف امیدوارم هم شرایط آنجا با ما سازگار باشد و هم خودمان همه آنچه را که داریم، ارائه کنیم و به لحاظ فنی پاسخگوی نیازها باشیم. 2010 سال برگزاری جام‌جهانی است و مثل دوره‌های قبلی این جام هر رویداد دیگری در این‌گونه سال‌ها تحت تاثیر این مسابقات قرار می‌گیرد و کافی است که در این رقابت‌ها بدرخشیم و نتایج دیگر مسابقاتمان در عمل تاثیر و اهمیت زیادی نخواهد داشت. این خصلت جام‌‌های جهانی و حقیقتی گریزناپذیر است.
از فتح هر 10 بازی خود در مرحله انتخابی جام‌جهانی نوزدهم گفتید. کدامیک از دستاوردها و نتایج حاصله تیم را بالاتر از سایرین می‌دانید؟
شاید مهم‌ترین کار ما این بود که بلافاصله بعد از حذف شدن در نیمه‌پایانی جام کنفدراسیون‌ها دوباره سر برآوردیم و تمام مسابقات بعدی خود را بردیم تا رقبا بفهمند ما همچنان تیم اول دنیای فوتبال هستیم. قهرمان نشدن در آن جام آن‌قدرها هم برای ما بد نبود و شاید هم بهره‌های آن بیشتر از ضررهایش بوده باشد؛ زیرا به ما فهماند که دست نیافتنی نیستیم و اگر غفلت کنیم حتی به رقبای متوسط خود نیز می‌بازیم. به ما ثابت شد که کارمان در جام‌جهانی 2010 نیز دشوار خواهد بود و آنجا هم شگفتی‌ها و مشکلاتی در انتظار ماست و بنابراین بهتر است هوشیار باشیم. شاید نحوه حضور و نتایج ما در مرحله انتخابی جام جهانی بهترین دستاورد ما بوده باشد؛ زیرا حتی در برابر رقبای ضعیف و آسان نیز کسب 10 برد در 10 مسابقه که ما به آن دست یافتیم کار کوچکی به شمار نمی‌آید.
ولی تکرار این کارنامه در مرحله نهایی تقریبا ناممکن خواهد بود.
ما تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در آن مرحله هم بی‌شکست بمانیم و قهرمان شویم و مطمئن باشید که در این زمینه بدون اقبال نیستیم و در خوش‌خیالی صرف غرق نشده‌ایم. جام جهانی میدانی ویژه است ولی ما هم تیم خاصی هستیم و حتی تعداد بردها و نتایج مثبت تیم ملی برزیل هم با ما برابری نمی‌کند.
برخی می‌گویند اسپانیا حتی از زمان فتح یورو 2008 هم قوی‌تر است. آیا شما هم چنین باوری دارید؟
بردن تمام مسابقات در مرحله انتخابی جام جهانی 2010 کار کوچکی نبود که از عهده اسپانیا برآمد
قدر مسلم این که نسبت به آن زمان ضعیف‌تر نشده‌ایم. اگر تیم فعلی رجحانی بر تیم دو سال پیش ما داشته باشد، باتجربه‌تر شدن آن و مهارت فزاینده هافبک‌های ماست که می‌توانند بازی را در کنترل خود بگیرند و ریتم دلخواه ما را به رقبا تحمیل کنند. وجود مردان میانی کارآمدی مثل ژاوی و «اینیه ستا» ما را به این سطح رسانده و قدرت توپ‌رسانی و موقعیت‌سازی آنها چنان بالاست که می‌تواند من و داوید ویا را در خط حمله در بسیاری از دقایق در شرایط گلزنی قرار دهد. از نظر میزان خلاقیت نفرات خط میانی حتی برزیل هم با ما برابری نمی‌کند و فقط فن و ظرافت نیست که در این منطقه موج می‌زند و ما با امثال ژابی آلونسو صاحب هافبک‌های دفاعی محکم و مدبر هم هستیم. این خط و نفراتش می‌توانند سلاح اصلی اسپانیا در آفریقای جنوبی هم باشند.
در مرحله نهایی جام‌جهانی با تیم‌های سوئیس، شیلی و هندوراس همگروه شده و خیلی‌ها معتقدند از این آسان‌تر برای قهرمان اروپا امکان‌پذیر نبوده است.
شاید هم این‌طور نباشد. همان‌طور که قبلا هم به شما گفتم، باخت ما در برابر آمریکا در جام کنفدراسیون‌ها نشان داد که در فوتبال هر چیزی مقدور و هر نتیجه‌ای متصور است و نمی‌توان روی هیچ چیز حساب کرد و حریفان را کوچک شمرد. بنابراین رقبای ما در جام جهانی هم آسان و ضعیف نیستند و شیلی و سوئیس براحتی قادرند آمریکا را پشت سر بگذارند و به تبع آن می‌توانند برای اسپانیا هم دردسرساز شوند. ما با این باور به آفریقا می‌رویم که هر حریفی را قوی و قابل‌ا‌‌حترام بشمریم و نهایت تلاش خود را به کار گیریم و بر این اساس ابتدا از گروه خود بالا برویم و حتما هم با عنوان سرگروهی صعود کنیم تا در شروع مرحله حذفی احتمالا با رقیبی نسبتا آسان‌تر روبه‌رو شویم. مشکل از این نقطه به بعد است، زیرا بازی‌ها یک حذفی می‌شود و فرصتی برای تلافی و جبران اشتباهات نیست و فقط یک روز لرزش و حتی یک نمایش ضعیف کافی است تا پرونده‌تان را ببندند. از همه بدتر این که رقیب اول ما در مرحله حذفی ظاهرا یکی از صعودکنندگان گروه هفتم خواهد بود و این گروهی است که امثال برزیل، پرتغال و ساحل‌عاج در آن بازی می‌کنند. بنابراین اگر ما اول شویم و برزیل هم در این گروه در جای نخست قرار گیرد، در مرحله یک‌هشتم نهایی روبه‌رو نخواهیم شد، اما هر حالت و رتبه‌‌‌ای به جز این برای ما و آنها شاید این رویارویی را در این مرحله شکل دهد. البته در مرحله حذفی تمامی مسابقات و هر دیداری که پیش بیاید سخت خواهد بود و نمی‌توان چیز خاصی را طلبید و آن را سهل‌‌تر شمرد.
شما تک‌گل منجر به پیروزی اسپانیا بر آلمان و قهرمانی کشورتان در فینال جام ملت‌های اروپا 2008 را زدید، آیا توفیق بزرگ‌تری از این را برای خود متصور هستید؟
به هر حال جام جهانی بزرگ‌تر از «یورو» است و این چیزی است که اسپانیا هرگز آن را تصاحب نکرده و اینک بهترین فرصت برای فتح آن است و اگر به این موفقیت برسیم، شاید نقش و سهمی برای من نیز در این روند قابل حدس زدن و تصور باشد و گل‌هایی مهم‌تر از آنچه گفتید نیز به ثمر برسانم، با ان حال مهم‌ترین مساله توفیق تیم اسپانیاست و نه چیزی که به طور انفرادی نصیب من یا دیگر نفرات تیم ما می‌شود.
«په‌له» بزرگ گفته است ترکیب فصلی اسپانیا او را به یاد تیم طلایی و معروف سال 1970 کشورش برزیل می‌اندازد که تمامی رقبا را مغلوب و جام جهانی را فتح کرد. از قضا تیم برزیل هم در آن دوره مثل تیم شما همه بازی‌هایش در مرحله مقدماتی جام را با پیروزی پشت سر نهاد.
آ نچه په‌له گفته، انگیزه و امیدی اضافی برای ماست و باید ثابت کنیم که واقعا می‌توانیم به فراخور گفته‌های او و در سطح همان تیم برزیل ظاهر شویم. شاید هم هشدارهایی از این دست رقبای ما را دفاعی‌تر و محتاط‌تر کند و ما را با دشواری‌های بیشتری مواجه سازد. به هر حال از ته دل آرزو می‌کنم آنچه په‌له گفته، درست از آب درآید!
اما اگر شما قهرمان نشوید و په‌له مثل اکثر پیش‌بینی‌های چند دهه اخیر خود اشتباه کرده باشد، به نظر شما کدام تیم اول خواهد شد؟
قدر مسلم این که برزیل، انگلیس، ایتالیا و آلمان تجربه لازم در این سطح را دارند و هلند توانا و فرانسه هنوز خطرناک است و روی تیم‌های آفریقایی به این خاطر که امسال میزبان هستند و از مزایای آن بهره می‌برند، باید حسابی ویژه باز کرد. امیدوارم بهترین تیم، قهرمان شود و آرزومندم آن تیم اسپانیا باشد. نوبتی هم باشد، نوبت ماست.

   مدیر وبلاگ
زندگینامه بازیکنان
من14سالمه وساکن مشهدم و این وبلاگرو درست کردم تا به هموتنانم در زمینه ورزشی خدمت کنم
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :0
کل بازدید : 3931
کل یاداشته ها : 3


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ